В данной статье рассматривается один из набирающих популярность методов психологической реабилитации в комплексе медикосоциальной помощи детям с ограниченными возможностями здоровья -«Сказкотерапия». Приведена роль сказки при работе с данной группой детей. Изучены и проанализированы научные труды по особенностям применения сказкотерапии, и приведены приёмы данного метода. Предложены несколько направлений сказкотерапии, а также выделены цели её применения. Раскрыто влияние данного метода как элемента комплексной психологической реабилитации на социализацию детей с ограниченными возможностями здоровья.
In this article discusses one of the increasingly popular methods of psychological rehabilitation in the complex of medical and social care for children with disabilities - "Fairy Tale therapy". The role of fairy tales in working with this group of children is given. The scientific works on the specifics of the use of the fairy tale therapy are studied and analyzed, and the techniques of this method are given. Several directions of the fairy tale therapy are proposed, as well as the goals of its use are noted. The influence of this method as an element of complex psychological rehabilitation on the socialization of children with disabilities is revealed.