“Distant death” in Maxim Gorky's short story “Obsession”

The paper analyzes the short story "Obsession" written by Maxim Gorky in the Nizhny Novgorod period of his work, which has been given little attention in philological works. On the one hand, the author himself defined its genre as a Christmas tale; on the other hand, this work cannot be brought into line with Christmas tales and short novels by Gogol and Dostoyevsky, since in Gorky's story, no miracle occurs. However, this small text still deserves literary scholars' attention. The short story introduces an interesting paradox of artistic space and time: in outward appearance, the action takes place within one room, on the couch, but the hero's internal experiences, his conflict with the alter ego carry the reader into the distant past, the Christmas days of the main character's family, and then the imagination, vision that visited Foma Mironovich come to the fore and become a plot-forming feature. The form in which the story content is presented (obsession, dream, delusion) is typologically similar to the structure of Russian folklore tales telling about encountering the phenomena of the "other world". The results of the study may be of interest to both literary and cultural scholars.

В статье анализируется рассказ нижегородского периода творчества М. Горького «Наваждение», которому в филологических работах уделялось мало внимания. С одной стороны, сам автор определил его жанр — святочный рассказ, с другой стороны, это произведение нельзя поставить в один ряд со святочными рассказами и повестями Н. Гоголя, Ф. Достоевского, поскольку у Горького чуда не происходит. Однако небольшой по объему текст все-таки заслуживает внимания литературоведов: в рассказе особый интерес вызывает парадокс художественного пространства и времени — внешне действие разворачивается в пределах одной комнаты, на диване, но внутренние переживания героя, конфликт с alter ego переносят нас в далекое прошлое, рождественские дни семьи главного героя, и тогда имагинация, видение, посетившие Фому Мироновича, выходят на первый план и становятся сюжетообразующим элементом. Форма подачи материала (наваждение, сон, морок) типологически схожа со структурой быличек, в которых повествуется о встречах человека с явлениями «того света». Результаты исследования могут быть интересны как литературоведам, так и культурологам. Возможно их использование в курсах по истории русской литературы XX века.

Authors
Dudareva M.A. 1 , Shvetsova T.V.2 , Chesnokova N.E.3 , Shtanko M.A.4 , Bronnikov D.G.5
Publisher
Revista Amazonia Investiga
Number of issue
42
Language
English
Pages
9-14
Status
Published
Volume
10
Year
2021
Organizations
  • 1 RUDN University
  • 2 Northern (Arctic) Federal University named after M.V. Lomonosov
  • 3 Surgut State University
  • 4 Taganrog Institute of Managmement and Economics
  • 5 The Kosygin State University of Russia
Keywords
Maxim Gorky's work; philosophical questions of the text; mortal subtext; end of the modern period; RUSSIAN literature; topos; русская литература; творчество М. Горького; философские вопросы текста; мортальный подтекст; топос; конец Нового времени
Share

Other records