Language and culture of a country as acting form of "soft power"

Learning a language, on one hand, promotes the Russian mentality, making it clear enough for foreign citizens, and, on the other hand, ruins "Friend and Foe" stereotype barriers. "Soft power", which replaced the theory of "cultural and ideological hegemony" of the Italian philosopher A. Gramsci in the 1930s - an integral component of information wars that have an informational and psychological impact on the recipient state in order to achieve both political and military goals. The global information war and the manipulation of consciousness through the media and social networks are becoming indispensable conditions for disinformation and rumors, leading to the so-called "infodemic". The article examines а "Learn Russian language with Nastia" program as an effective teaching method.

Изучение языка, с одной стороны, способствует развитию русского менталитета, делая его достаточно понятным для иностранных граждан, а с другой - разрушает стереотипные барьеры «друг и враг». «Мягкая сила», пришедшая на смену теории «культурной и идеологической гегемонии» итальянского философа А. Грамши в 1930-е гг., - неотъемлемый компонент информационных войн, оказывающих информационное и психологическое воздействие на государство-реципиент с целью достижения, как политических, так и военных целей. Глобальная информационная война и манипуляции сознанием через СМИ и социальные сети становятся необходимыми условиями для дезинформации и слухов, ведущих к так называемой «инфодемии». В статье рассматривается программа «Учим русский язык с Настей» как эффективный метод обучения.

Publisher
Автономная некоммерческая организация высшего образования Московская международная высшая школа бизнеса МИРБИС (Институт)
Number of issue
3
Language
English
Pages
230-234
Status
Published
Year
2021
Organizations
  • 1 RANEPA
  • 2 RUDN University
Keywords
DIGITAL media; soft power; educational programs; Maghreb countries; цифровые медиа; мягкая сила; образовательные программы; RT / Russia Today; страны Магриба
Share

Other records

Уколов В.Ф., Шабуневич О.В.
Вестник Московской международной высшей школы бизнеса МИРБИС. Автономная некоммерческая организация высшего образования Московская международная высшая школа бизнеса МИРБИС (Институт). 2021. P. 21-27
Fikree Mohamed, Murtuzalieva S.U.
Вестник Московской международной высшей школы бизнеса МИРБИС. Автономная некоммерческая организация высшего образования Московская международная высшая школа бизнеса МИРБИС (Институт). 2021. P. 79-86