Рассматривается «окно Овертона» в аспекте формирования позитивного мифа о Сибири и сибиряках в кинематографическом дискурсе о Второй мировой войне через реализацию вариативной мифологемы «человек Сибири». Прослеживаются основные тенденции конструирования мифологизированного образа Сибири и сибиряков/ сибирских народов в событиях Второй мировой войны с учетом психологических особенностей и их самобытных черт в военной ретроспективе. Впервые вводится понятие сакрального геополитонима на примере топонима Сибирь . Этот сакральный геополитоним реализуется через презентацию комплекса этих мифологем посредством визуального контента, который четко определяет стратегию автоматизации выработки реакций аудитории на конкретное кинематографическое поликодовое произведение, включающее в себя вербально-паравербальный комплекс мифологем «Сибирь - родина мифических/ полумифических героев», «Сибирь - родина необыкновенных народов». Актуальность обусловлена важным геополитическим и стратегическим значением региона в мировой цивилизации и попытками конструирования разнообразных мифов о Сибири и сибиряках в различных типах дискурса.
The authors consider the "Overton window" in the aspect of the formation of a positive myth about Siberia and Siberians in the cinematic discourse about the Second World War. The article analyzes the main mythologemes “the man of the North and Siberia”, implemented in the cinematic military discourse. According to the authors, these images not only give an idea of the participation of various northern peoples in World War II, but also form a positive attitude towards a person from the Siberian North. The article traces the main trends in the design of the image, the level of relevance of the topic of the participation of northern peoples in the events of the Second World War. It also examines the psychological characteristics and distinctive features of the northern peoples in a military retrospective. The key point in the study is the representation of the mythologeme “a man of the North” in the military cinematic discourse through visual content, which clearly defines the strategy for automating the development of public reactions to a particular cinematic polycode work, including the verbal-paraverbal complex of the Siberia mythologeme. The relevance of the article is due to the important geopolitical and strategic importance in world civilization and attempts to construct myths about Siberia and Siberians in various types of discourse.