Миссионерская деятельность Русской православной церкви в Юго-Восточной Азии в начале XXI в.

Проанализированы предпосылки и этапы складывания миссионерской деятельности Русской православной церкви (РПЦ) в Юго-Восточной Азии. Среди важнейших предпосылок отмечены следующие: опыт дореволюционных духовных миссий в Азии, а также православных общин русских эмигрантов после революции; формирование глобального рынка труда; международный туризм; стремление соотечественников, живущих за границей, сохранить «русский мир». Опираясь на малоизвестные и малоисследованные исторические источники, авторы определили формы проведения миссионерской работы в различных странах, оценили масштаб деятельности, в зависимости от сложившихся конфессиональных традиций, в частности, были выделены особенности миссионерской работы в странах, где преобладают буддисты (Таиланд, Камбоджа, Лаос), христиане (Филиппины), мусульмане (Индонезия, Малайзия). Специальное внимание уделено ситуации во Вьетнаме и многоконфессиональном Сингапуре. Авторы заключают, что миссионерская деятельность Русской православной церкви в Юго-Восточной Азии к настоящему времени прошла ряд этапов: от появления первых православных общин в регионе до формирования централизованных структур управления новыми приходами, и сложившимися формами миссионерской деятельности с учетом местных особенностей.

The article analyses the Russian Orthodox Church’s missionary activity of the in Southeast Asia, with a focus on its prerequisites and the stages of its development. ROC missionary work in the region could build on the experience of pre-revolutionary spiritual missions in Asia, as well as on the Orthodox communities of Russian emigrants after the revolution. Important factors are also the formation of the global labor market; international tourism; and the aspiration of compatriots living abroad to preserve the “Russian World” (Russkii Mir). The article analyses the Russian historiography of the missionary activity of the Russian Orthodox Church in Southeast Asia. With the establishment of the Patriarchal Exarchate in Southeast Asia in 2018, with its center in Singapore, a new stage of missionary activity in the region began. The establishment of the exarchate in Southeast Asia brought about the systematical management of the numerous Orthodox parishes that appeared at the turn of the millennium in this region. Relying on little-known and understudied historical sources, the authors identified the forms of missionary work in various countries and assessed the scale of activities in relation to the prevailing confessional traditions. This includes an analysis of missionary work in countries dominated by Buddhism (Thailand, Cambodia, Laos), Christianity (the Philippines), and Islam (Indonesia, Malaysia), with special attention paid to the situation in socialist Vietnam and multi-confessional Singapore. The authors conclude that the missionary activity of the Russian Orthodox Church in Southeast Asia has now passed through several stages from the emergence of the first Orthodox communities in the region to the formation of centralized structured management of the numerous new parishes, with missionary work conducted in ways that respond to the local characteristics.

Publisher
Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования Российский университет дружбы народов (РУДН)
Number of issue
3
Language
Russian
Pages
448-460
Status
Published
Volume
20
Year
2021
Organizations
  • 1 Российский университет дружбы народов
Keywords
the external mission of the Russian Orthodox Church; The Patriarchal Exarchate in South-East Asia; внешняя миссия Русской Православной Церкви; Патриарший экзархат Юго-Восточной Азии
Share

Other records

Багдасарян В.Э., Реснянский А.А., Бакаев С.И.
Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: История России. Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования Российский университет дружбы народов (РУДН). Vol. 20. 2021. P. 321-327