В статье рассмотрены особенности синхронного и асинхронного обучения и представлены методические приемы, которые позволяют сделать более эффективным дистанционное обучение физике и интегрированным естественнонаучным дисциплинам. Описаны элементы методики проведения лекций, позволяющие повысить степень вовлеченности студентов в учебный процесс. Для семинаров предложены новые типы заданий - естественнонаучные кейсы и творческие домашние задания из серии «просто о сложном». Как интересная форма творческого взаимодействия студентов при освоении практической линии естествознания представлена видеоконференция, на которой студенты презентуют видеоролики самостоятельно выполненных естественнонаучных экспериментов.
The article discusses the features of synchronous and asynchronous learning and presents methodical techniques that make it possible to make distance learning in physics and integrated natural sciences more effective. The lecture technique is described, which allow increasing the degree of student involvement in the distance educational process. For the workshops offered new types of tasks - natural-science cases and creative homework from the series "just about complex." As an interesting form of creative interaction of students in the study of the practical line of natural sciences is presented video conference, where students present videos of self-performed natural science experiments.