В связи с пандемией COVID-19 с марта 2020 г. медицинские вузы разных стран были вынуждены перейти на дистанционный или смешанный формат обучения. Авторами проведен метаанализ результатов исследований и собственных данных, рассматриваются ограничения и преимущества дистанционного обучения. Описаны разные варианты проведения текущих занятий, промежуточной и итоговой онлайн-аттестации, особенности налаживания новых способов коммуникации и изменения в общении студент-преподаватель. Предложены практические рекомендации по решению организационно-методических, образовательных, технических и информационных проблем РУДН и МГМСУ имени А. И. Евдокимова, связанных с дистанционным обучением будущих врачей.
In connection with the COVID-19 pandemic, since March 2020, medical universities in different countries have been forced to switch to distance or blended learning formats. The article discusses the limitations and advantages of distance learning through a meta-analysis of the research results and the authors' own experience. The article describes different options for conducting current classes, intermediate and final online certification, the peculiarities of establishing new methods of communication and changes in student-teacher communication. Practical recommendations are offered for solving organizational, methodical, educational, technical and informational problems of RUDN University and A. I. Yevdokimov MSMSU, associated with distance learning of future doctors.