К вопросу о создании стереотипа мусульманской женщины в медиатекстах США

В данной статье авторы исследуют образ мусульманской женщины в медиатекстах средств массовой информации США. Анализируются статьи в ведущих американских газетах и телесюжеты о мусульманской женщине как агенты конструирования мнений на основе следующих критериев: призыве отменить опеку религии над женщиной, необъективности в освещении проблем мусульманской женщины, стиле пренебрежения / непренебрежения к мусульманской женщине, представления образа западной женщины как примера для подражания, безусловного авторитета идеологии западного феминистского движения и использования двойных стандартов при рассмотрении той или иной проблемы. Отмечается, что многие мусульманские женщины не реализуют целый ряд предоставляемых им прав в исламских обществах. Сделан вывод о том, что медиадискурс содержит лингвистические средства, описывающие ислам в большей степени в негативной окраске, в основном ислам упоминается в прессе США в свете террористических актов по отношению не только к людям другой веры, но и к мусульманам, которые исповедуют ислам иного толка.

On the issue of creating a stereotype of Muslim woman in the media texts of the USA

The article studies the problem of the image of a Muslim woman in the media texts of the USA. The authors analyze articles in leading American newspapers and television stories about a Muslim woman as agents for constructing opinions based on the following criteria: a call to abolish the custody of religion over a woman, a lack of objectivity in highlighting the problems of a Muslim woman, the style of neglect / disregard for a Muslim woman, representing the image of a Western woman as an example to imitation, the absolute authority of the ideology of the Western feminist movement and the use of double standards when considering a particular problem. It is noted that many Muslim women do not realize the whole range of rights granted to them in Islamic societie. The processes taking place today in the Western, especially American media, are the result of an incomplete understanding of the Islamic religion and Muslims in general. It is concluded that the media discourse contains linguistic tools that describe Islam to a greater extent in a negative connotation, mainly Islam is mentioned in the US press in the light of terrorist acts against not only people of a different faith, but also Muslims who profess Islam of a different kind.

Publisher
Общество с ограниченной ответственностью Аналитика Родис
Number of issue
5-1
Language
Russian
Pages
58-66
Status
Published
Volume
8
Year
2019
Organizations
  • 1 Peoples' Friendship University of Russia
Keywords
американские СМИ; контент-анализ; мусульманская женщина; образ ислама; ношение хиджаба; стереотипы медиадискурса; american media; content analysis; Muslim woman; image of Islam; wearing of a hijab; stereotypes of media discourse
Share

Other records

Mohammed Abu-Hamdiya, Matvienko V.V.
Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования. Общество с ограниченной ответственностью Аналитика Родис. Vol. 8. 2019. P. 67-77