В статье представлены данные эмпирического исследования посвященного взаимосвязи уровня жизнестойкости и его компонентов со стилями семейного воспитания у подростков. Раскрывается содержание понятия «жизнестойкость», её компонентов, значение семьи в формировании личности и жизнестойкости. Описаны, полученные в ходе статистического анализа, особенности жизнестойкости и применяемых стилей семейного воспитания родителями подростков. Рассмотрены гендерные различия. С помощью корреляционного анализа выявлены прямые и обратные связи между исследуемыми компонентами.
The article presents the data of an empirical study devoted to the relationship of the level of hardiness and its components with the styles of family education in adolescents. The article reveals the content of the concept of «hardiness», its components, the importance of the family in the formation of personality and resilience. The features of resilience and applied styles of family education by parents of teenagers, obtained in the course of statistical analysis, are described. Gender differences are considered. Correlation analysis revealed direct and inverse relationships between the studied components.