Рассматриваются кулинаронимы как средство реализации словесной креативности в русских кулинарных изданиях. Отмечено, что кулинаронимы, являясь важнейшим элементом кулинарного рецепта, в последнее время отражают лингвистические изменения кулинарного контекста русского языка, которые выражаются в том числе в словесном творчестве. Цель статьи состоит в выявлении в русских кулинаронимах лексических единиц, использующихся для проявления вербального творчества. Результаты показывают, что с этой целью употребляются слова определенных тематических групп, «указатели ложности», неологизмы, заимствованные слова, фразеологизмы и «полуфразеологизмы». Делается вывод, что все эти средства, наряду с передачей кулинарной информации, служат для привлечения внимания читателей, возбуждения у них интереса к предлагаемым рецептам кулинарных блюд.
Culinary names are considered as a means of realizing verbal creativity in Russian culinary publications. It is noted that culinary names, being the most important element of a culinary recipe, have recently reflected linguistic changes in the culinary context of the Russian language, which are expressed, among other things, in verbal creativity. The purpose of the article is to identify lexical units in Russian culinary names that are used for the manifestation of verbal creativity. The results show that for this purpose, words of certain thematic groups, “indicators of falsity”, neologisms, borrowed words, phraseological units and “semi-phraseological units” are used. It is concluded that all these means, along with the transfer of culinary information, serve to attract the attention of readers, arouse their interest in the proposed recipes for culinary dishes.