Рассматриваются понятие и классификация гарантий государственных служащих в Республике Таджикистан. Доказывается, что гарантии являются одним из ключевых элементов правового статуса государственного служащего. Проанализированы позиции отечественных и российских учёных о гарантиях на государственной службе, а также соответствующие положения действующих нормативных правовых актов. Показана многогранность понятия “гарантии государственных служащих”. Предложены различные классификации гарантий на государственной службе. На основе положений Закона №233 от 5 марта 2007 г. «О государственной службе» разработана классификация гарантий государственных служащих в Республике Таджикистан. Предлагается разработать нормативно-правовой акт о стимулировании государственных служащих, учитывая современные задачи и условия функционирования государственной службы в Республике Таджикистан.
The concept and classification of the civil officials guarantees in the Republic of Tajikistan are examined in the article. The role of guarantees as one of the key elements of legal status of civil officials has been proven. The positions of domestic and Russian scientists concerned with the guarantees ensured by state, as well as the situation of normative-legal acts with respective provisions of functioning are analyzed. Public employees' warranties concepts as a multifaceted category are shown. Various classifications of warranties at state service are offered. On the basis of the provisions related to Law №233 from March 5 2007, “On State Service” classification of Republic state officials' warranties in Tajikistan Republic is elaborated. The author proposes to work out normative-legal instruments on stimulation of state officials with taking account modern tasks and conditions in regard to state service functioning in Tajikistan Republic.