The article discusses issues of international trade theory and current global economic trends to assess the possibility of developing the foreign economic sector in Latin America as a whole, and in particular, Peru. Using development statistics from the foreign trade sector, and considering global trends in international trade over the past decade, an attempt is made to assess the ability of Latin American countries to meet growing differentiated demand and thus specialize in advantageous sectors, allowing them to integrate into global supply chains by providing resources, goods, and services at primary, secondary, and tertiary market levels. By examining the potential of Latin American countries, there is a real possibility of creating value chains around market niches that exist in global trade and applying them to ensure that Latin American products receive international recognition. In this context, the analysis of the dynamics of trade exchange is taken as a basis for comparing Peru with other countries, since according to the IMF, in recent years, Peru is one of the countries with the highest economic growth forecast in Latin America. Peru has great potential in mining (in Ankash, Arequipa and Junin, among other places), commercial fishing (Ankash, Liberty, Piura and others), agriculture (Piura, Liberty, Ica and others), camelid breeding (vicuña, alpaca, etc., in Puno, Junin, Cuzco) and other activities. In 2018, Peru managed to raise total exports up to $47.7 billion USD (+7.5% from 2017), thus achieving a historic record for Peruvian exports. This growth is explained by noticeable growth in the non-traditional sector, which reached $13.2 billion (+12.6% from 2017). The present study uses the theory of comparative advantage to quantify product competitiveness based on global comparison, which helps indicate how to move towards higher levels of specialization in the production and export structure. To analyze international trade data, we used indicators such as the Balance of Trade and the Balassa Index, which allowed us to determine a list of thirty products, of which twenty (traditional and non-traditional) showed a steady increase in exports, and the other ten, mainly non-traditional, despite being lower in ranking, have greater potential for further growth.
В статье рассматриваются вопросы теории международной торговли, основные современные глобальные тенденции оценки возможностей развития внешнеэкономического сектора экономики стран Латинской Америки в целом и Перу в частности. Используя статистические данные о развитии внешнеторгового сектора с учетом глобальных тенденций в международной торговле за последнее десятилетие, предпринята попытка получить представление о способностях стран Латинской Америки удовлетворять растущий дифференцированный спрос и таким образом специализироваться на том, что имеет сравнительные преимущества, дает им возможность интегрироваться в глобальные производственно-сбытовые цепочки посредством предоставления ресурсов, промежуточного продукта или интеграции в цепочку поставок с собственным конечным продуктом. Изучение потенциальных возможностей стран Латинской Америки способствует созданию производственно-сбытовых цепочек вокруг рыночных ниш, существующих в глобальной торговле, и их применению для получения латиноамериканскими продуктами международного признания. В этом контексте анализ динамики торгового обмена берется в качестве основы для сравнения Перу с другими странами, так как, по данным МВФ, в последние годы Перу является одной из стран с прогнозом наибольшего экономического роста в Латинской Америке. Перу обладает высокой способностью к развитию горнодобывающей промышленности (Анкаш, Арекипа, Хунин), добычи рыбных продуктов (Анкаш, Либерти, Пьюра и др.), агропромышленного производства (Пьюра, Либерти, Ика и др.), разведению верблюдов (Пуно, Хунин, Куско) и прочих видов деятельности. В 2018 г. Перу удалось поднять общий экспорт до 47 709 млн долл. США (+7.5% по сравнению с 2017 г.), достигнув исторического рекорда в перуанском экспорте. Этот рост объясняется заметным прогрессом нетрадиционного сектора, который достиг 13 223 млн долл. США (+12,6% по сравнению с 2017 г.). В настоящем исследовании использовалась теория сравнительных преимуществ для количественной оценки конкурентоспособности продукта на основе глобального сравнения, что способствует пониманию того, как продвигаться к более высоким уровням специализации в производственной и экспортной структурах. Для анализа данных о международной торговле применялись такие показатели, как индекс торгового баланса и индекс Баласса, позволившие определить список из тридцати продуктов, среди которых двадцать (традиционных и нетрадиционных) показали уверенный рост экспорта, а другие десять, в основном нетрадиционные, несмотря на то что являются в рейтинге отстающими, имеют больший потенциал для дальнейшего роста.