Interdisciplinary Research of Self-Consciousness on the Base of Phenomenology of Karl Jaspers

The objective of analysis is new opportunities in the study of self-awareness, which became possible through the use of an interdisciplinary approach. This approach allows to solve number of conceptual and methodological problems in psychology and psychiatry. The general development of psychiatry in the 20th and early 21st centuries was to improve diagnosis and therapy based on objectively measured indicators. There is a very superficial development of the phenomenology of self-awareness disorders as a result. The interdisciplinary point of view may be the beginning of new theoretical studies of self-awareness in philosophy, as well as provoke pragmatic conclusions for psychological and psychiatric science. Authors claim that the delimitation of the methodological tools of various sciences in the study of self-awareness is unnecessary in principle. interdisciplinary view should be formed by philosophers. The phenomenology of Karl Jaspers and his concept of self-awareness in this sense are heuristically attractive. The authors propose a working model of self-awareness, based on the phenomenological approach of Jaspers, on the ideas of his followers, and also abandoning the disciplinary view of the subject. In this model self-awareness is described through its specific functions. That may be pragmatically useful for mental health professionals: psychiatrists, psychologists and psychotherapists and it may be interesting to philosophers using phenomenological analysis.

В данной статье рассматриваются новые возможности в изучении самосознания, которые открываются благодаря междисциплинарному подходу. Этот подход позволяет решить ряд актуальных концептуальных и методологических проблем в частных науках - психологии и психиатрии, и подтолкнуть теоретические исследования самосознания в философии. Общее развитие психиатрии и в России, и за рубежом в 20-м и начале 21-го века шло по другим направлениям и заключалось в основном в совершенствовании диагностики и терапии на основе объективно измеренных показателей. Как следствие, изучение феноменологии расстройств самосознания оказалось весьма поверхностным. Междисциплинарная точка зрения может стать началом новых теоретических исследований самосознания в философии и, кроме того, спровоцировать прагматические полезные выводы для психологической и психиатрической науки. Авторы статьи утверждают, что разграничение методологических инструментов различных наук при изучении самосознания в принципе излишне и не нужно. Мировоззренческая основа для междисциплинарных исследований может и должна формироваться именно философами. Феноменология Карла Ясперса и его концепция самосознания в этом смысле эвристически весьма привлекательны. Используя феноменологический подход Карла Ясперса, идеи его сторонников и последователей, а также отказываясь от узкодисциплинарного взгляда на предмет, авторы статьи предлагают рабочую модель самосознания, в которой оно описывается через свои конкретные функции. Эта модель может быть прагматически полезна для специалистов в области психического здоровья: психиатров, психологов и психотерапевтов. Она также может быть интересна философам, использующим феноменологический анализ.

Authors
Strelnik O.N. 1 , Strelnik S.N.2
Publisher
Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования Российский университет дружбы народов (РУДН)
Number of issue
3
Language
English
Pages
410-418
Status
Published
Volume
24
Year
2020
Organizations
  • 1 RUDN University
  • 2 Samara State Medical University
Keywords
самосознание; персонализация; деперсонализация; структура личности; междисциплинарный подход; психопатология; феноменология; self-consciousness; personalization; depersonalization; structure of personality; interdisciplinary approach; psychopathology; phenomenology
Date of creation
02.11.2020
Date of change
02.11.2020
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/68004/
Share

Other records

Kryshtop L.E.
RUDN Journal of Philosophy. Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования Российский университет дружбы народов (РУДН). Vol. 24. 2020. P. 328-341