Этическая составляющая является облигатным компонентом работы врача, в какой бы области он ни специализировался. В последнее время вопросам этики в медицине стали придавать все большее значение. Неврология является одной из самых быстроразвивающихся медицинских дисциплин благодаря появлению все новых данных об этиологии, патогенезе, диагностике и лечении раннее считавшихся некурабельными заболеваний. Разработка новых лекарственных препаратов требует проведения клинических испытаний, что делает особенно актуальными этические вопросы, в том числе информированное согласие. В статье приводятся примеры проведения этически неприемлемых экспериментов на людях в США уже после окончания Второй мировой войны и Нюрнбергского трибунала. Рассматриваются также этические вопросы, которые возникают в процессе обучения, при использовании электронных средств хранения медицинской информации. В статье подчеркивается важность морального воспитания студентов-медиков.
The article deals with the problem of ethical constituent both in medical and teaching practice. As to the medical practice, its ethical component is treated as an obligatory one, no matter what physician specialty is. That is why, the importance of ethical aspects in medicine increases greatly now. Neurology is one of the quickly developing disciplines, new data being obtained on etiology, pathogenesis, diagnostics and treatment of diseases previously considered incurable. Clinical tests of new drugs demand patients Informed Consent, this being one of the important ethical aspects of medical practice. The importance of the problem is illustrated by the examples of ethically unacceptable experiments on human beings in the United States after the Second World War and The Nuremberg Tribunal. Ethical issues that arise in the teaching process are considered. Ethical problems arising from the use of electronic technique of medical information storage are also analyzed. As to the teaching practice in higher medical institutions, its main ethical constituent concerns moral aspects of medical students training.