Приведены результаты исследовательской работы по изучению уровня психофизиологической адаптации студентов-первокурсников разных специальностей. На выборке 139 студентов изучалось психическое, психоэмоциональное состояние и состояние сердечно-сосудистой системы студентов РУДН. Результаты исследования свидетельствуют о том, что психоэмоциональное напряжение студентов первого года разных факультетов проявляется как на психическом, так и на психофизиологическом уровне. На психофизиологическом уровне наблюдаются изменения параметров кардиоритма, наиболее ярко они выражены в конце учебного года.
Research work on studying of level of psychophysiological adaptation of students of first-year students of different specialties is carried out. On selection of 139 students the mental, psycho-emotional condition and a condition of cardiovascular system of students of the Russian university of friendship of the people was studied. Results of research testify that psycho - the emotional pressure of students of the first year of different faculties, is shown both on mental, and on psychophysiological levels. At psychophysiological level of change are observed in changes of parameters of a cardiorhythm which are most brightly expressed at the end of the academic year.