В статье обсуждается взаимодействие формализма как тенденции в лингвистических и литературных исследованиях, с одной стороны, и как метод обучения, технология понимания и исследования художественного текста исходя из его формы и содержания, - с другой. Один из ведущих принципов - диалогичность (М.М. Бахтин), которая создает ситуацию совместного, общего знания между автором и читателем. Таким образом, процесс становится двусторонним или даже многосторонним, включая критическое отношение обеих сторон - преподавателя и студента, поскольку они оба интерпретируют художественный текст.
119 УДК 8113:81′27 FORMALIST CRITICISM AND READERRESPONSE THEORYMohammed Al Fuadi General and Russian Linguistics Department Philological Faculty Peoples’ Friendship University of Russia Miklukho-Maklaya str., 10a, Moscow, Russia, 117198 The article deals with the interaction of formalism as a trend in language and literature studies, on the one hand, and a teaching method, a technique of teaching to understand and investigate literary text pro-ceeding from its structure and content, on the other hand. One of the main principles is dialogism (M. Bakh-tin) that creates the coeducation between the writer and reader. Thus the process becomes bilateral, or even multilateral and it includes criticism on both parts — a teacher and a student-reader as they are interpreting a literary text.