Социальные аспекты интернет-коммуникации: интернет-сообщество и коммуникативная личность

Новая глобальная среда коммуникации порождает новый тип дискурса, оказывающий существенное влияние на коммуникативные практики. В статье рассматриваются характерные черты интернет-коммуникации, причем особое внимание уделяется ее роли в процессе самоидентификации. Автор приходит к выводу о том, что виртуальная среда коммуникации способствует развитию своеобразных коммуникативных и когнитивных навыков, необходимых для полноценного и эффективного общения в Сети. Соответствующая компетенция может рассматриваться в качестве основного статусного признака стратификационной структуры виртуального сообщества.

SOCIAL ASPECTS OF INTERNET COMMUNICATION: VIRTUAL COMMUNITY AND COMMUNICATION PERSONALITY

The new global communication medium gives rise to a new type of discourse that exerts considerable influence on communication practices. The article touches upon the most typical features of Internet communication, while special emphasis is paid to its role in self-identification. The author comes to the conclusion that the virtual medium fosters the development of peculiar communication and cognitive skills which turn out to be indispensable for adequate and efficient Internet communication. Thus, the competence in Internet communication becomes the primary basis for social status ascription in the stratification structure of virtual community.

Authors
Publisher
Российский университет дружбы народов
Number of issue
1
Language
English
Pages
24-33
Status
Published
Year
2011
Organizations
  • 1 Peoples’ Friendship University of Russia
Keywords
sociology of the Internet; Internet communication; Internet audience; virtual commu-nity; communication personality; communication competence; “clicking man”; hypertext; социология Интернета; интернет-коммуникация; аудитория Интернета; интернет-сообщество; коммуникативная личность; коммуникативная компетентность; «человек кликающий»; гипертекст
Share

Other records