В статье анализируются социально-антропологические подходы к определению статуса простых дописьменных обществ по отношению к современности с ее структурной и познавательной сложностью. Автор статьи показывает, что категории «простого» и «сложного» в социальной антропологии претерпевают исторические изменения и определяются степенью понимания и признания другого образа жизни, отличного от образа жизни технологической цивилизации. Делается вывод о том, что антропологический дискурс о принципиально другом дает возможность пересматривать «свое» (привычные стандарты поведения и мышления), а также репрезентирует личностные компетенции субъекта современности (антрополога), который способен отвечать на познавательные и коммуникативные вызовы плюралистической реальности.
The article focuses on social anthropology approaches to the status of simple preliterate societies with regard to contemporaneity, distinguished by its structural and cognitive complexity. The article demonstrates that the concepts of “simple” and “complex” societies in anthropological studies undergo historical transformations and depend on understanding and recognition of other ways of life, different from ones within technological civilizations. The author of the article supposes that discourse on the otherness in social anthropology leads to reconsideration of the familiar social milieu, habitual standards of existence, but also represents the competences of contemporary subject (anthropologist) to respond successfully to cognitive and communicative challenges of pluralistic reality.