Дефициты рецептивных умений при обучении иностранному языку у современных студентов

В условиях виртуально-визуальной культуры сознание студентов изменилось и повлияло на их восприятие письменной информации. Изучение феномена рецептивных умений у нового поколения имеет важное значение для содержания образования на современном этапе, особенно в сфере обучения иностранным языкам. В статье анализируются основные рецептивные умения, которыми должен обладать студент для успешного понимания письменного текста на иностранном языке. На основе результатов анализа проведено исследование методом анкетирования с целью выявить наличие или отсутствие у современных студентов необходимых рецептивных умений. В ходе исследования была обнаружена несформированность выше указанных умений, которая определяется приоритетными формами восприятия информации в повседневных практиках и затрудняет понимание текстов на иностранном языке. Были также выявлены недостатки навыков разных видов чтения и стратегий опытного чтеца, а также неумение критически мыслить, слабая оперативная память и воображение, низкий уровень общекультурной компетенции. Результаты исследования могут быть использованы при разработке новых технологий обучения чтению на иностранном языке.

Deficiencies in the receptive skills of modern students in teaching a foreign language

Consciousness of students has changed and influenced their perception of written information under conditions of virtual-visual culture. The study of the phenomenon of receptive skills of a new generation has a great importance for the content of education at the present stage, especially in the field of teaching foreign languages. The article analyzes the basic receptive skills that a student must possess in order to successfully understand a written text in a foreign language. Based on the results of the analysis, a survey was conducted using the questionnaire method to identify the presence or absence of the necessary receptive skills in modern students. In the course of the study, the lack of formation of the above mentioned skills was found, which is determined by the priority forms of perception of information in everyday practice and complicates the understanding of texts in a foreign language. Deficiencies in reading skills and expert reader strategies were also identified, as well as the inability to think critically, weak random access memory and imagination, a low level of general cultural competence. The results of the research may be used for the development of new teaching reading techniques in a foreign language.

Journal
Publisher
Общество с ограниченной ответственностью Издательство Ставролит
Number of issue
3
Language
Russian
Pages
94-102
Status
Published
Year
2019
Organizations
  • 1 RUDN university
  • 2 Russian Foreign Trade Academy
Keywords
текст; обучение чтению; иностранный язык; виды чтения; письменная информация; понимание текста; рецептивные умения; клиповое мышление; виртуально-визуальная культура; цифровое поколение; text; teaching reading; foreign language; types of reading; written information; understanding of the text; receptive skills; clip thinking; virtual-visual culture; digital natives
Date of creation
20.02.2020
Date of change
20.02.2020
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/61295/
Share

Other records