В статье определяется место виджнянавады в структуре буддистских учений махаяны и анализируется подход М.К. Мамардашвили и А.М. Пятигорского к анализу данного учения при разработке своего метода познания сознания как «работы с сознанием» и «борьбы» с ним. Определяется методологическая установка авторов, совпадающая с буддистской, согласно которой сознание можно пытаться постигать только из него самого, только методом самопознания (духовного познания) как «работы с сознанием», а не путем его «концептуализирующего» и объективированного («научного») изучения, которое неизбежно теряет сознание, так как оно в принципе необъективируемо. Рассматриваются вводимые авторами такие понятия, как «сфера сознания», «состояние сознания», «событие сознания», «структура сознания» и др.
The article discusses the place of Vijnanavada in the structure of Buddhist teaching Mahayana and the approach of M.K.Mamardashvili and A.M.Pyatigorsky to the analysis of this teaching while they were developing their own method of understanding consciousness as 'the work with consciousness' and 'struggle with it'. The authors describe their methodological understanding which coincides with Buddhist understanding. They mean that consciousness can be achieved only from it, by the method of self - consciousness as a work with it, but not by its 'conceptual' or 'scientific' learning because it leads to the loss of consciousness. The authors introduce new concepts like 'sphere of consciousness', 'a state of consciousnesses', 'an event of consciousness', 'the structure of consciousness' and some other.