На современном этапе развития российской системы образования важным аспектом является выявление позиций ведущих вузов страны в общемировых образовательных рейтингах. Международные рейтинги становятся неотъемлемой характеристикой систем образования во всем мире. Подобное ранжирование позволяет конечному потребителю образовательных услуг сформировать достоверные выводы о том или ином учебном заведении и качестве подготовки соискателей по основным образовательным программам. Однако методика составления рейтингов зачастую субъективна и имеет существенные недостатки, обсуждение которых становится неотъемлемой частью процесса формирования и составления различных рейтингов. При этом, по глубокому убеждению авторов, погоня за лучшими позициями в рейтингах еще не гарантирует улучшение качества образования в вузах России.
At the present stage of development of the Russian education system, an important aspect is to identify the positions of the country's leading universities in the global educational ratings. International rankings are becoming an integral feature of education systems worldwide. Such a ranking allows the end user of educational services to form reliable conclusions about a particular educational institution and the quality of training of applicants for the main educational programs. However, the methodology for compiling ratings is often subjective and has significant shortcomings, the discussion of which becomes an integral part of the process of forming and compiling various ratings and rankings. According to the authors' deep conviction, the pursuit of the best positions in the ratings does not guarantee the improvement of the quality of education in Russian universities.