Патриотизм обозначен как национальная идея в России, актуальность вопросов патриотического воспитания наиболее реактивной социальной группы - молодежи - остро стоит в настоящее время. 27 мая 2016 г. на базе музея-панорамы «Сталинградская Битва» в г. Волгоград при содействии Российского университета дружбы народов был проведен круглый стол в формате фокус-группы с 20 экспертами по работе с молодежью, среди которых - преподаватели, учителя, ветераны, сотрудники государственных органов по работе с молодежью. В ходе двухчасового круглого стола обсуждены проблемы гражданско-патриотического воспитания молодежи, включая темы - «Ультрапатриотизм-Патриотизм-Псевдопатриотизм» (соотношение понятий, их сходство и различия, проявления в современной российском обществе среди молодежи), «Современная молодежь и моральные коллизии» (духовно-нравственное развитие современной молодежи, ее ценности), «Инфантилизм - бич современной молодежи?» (проблема инфантилизма как барьер на пути гражданско-патриотического воспитания), «Экстремистские взгляды привлекательны для молодежи?» (отношение молодежи к экстремизму и терроризму, эффективные меры по противодействию вовлечения молодежи в экстремистские группировки).
Patriotism is designated as a national idea in Russia; nowadays the questions the relevance of patriotic education of the most reactive of social groups - young people - is especially acute. Round table in the format of focus groups with 20 experts working with young people, among them - professors, teachers, veterans, employees public authorities to work with youth was held on the 27th of May 2016 on the basis of the museum-panorama “Battle of Stalingrad” in Volgograd, with the assistance of the Peoples’ Friendship University of Russia. During the two-hour round table were discussed issues of civil and patriotic education of youth, including the theme - “Ultrapatriotizm-Patriotism-pseudo-patriotism” (ratio of the concepts, their similarities and differences, manifestations in modern Russian society among young people), “Today's youth and moral conflicts” (spiritually-moral development of today's youth, its values), “infantilism - the scourge of modern youth?” (problem of infantilism as a barrier in the way of civic and patriotic education), “Does extremist views attractive for young people?” (the attitude of youth to extremism and terrorism, effective countermeasures of youth involvement in extremist groups).