В статье рассматриваются некоторые коммуникативные стратегии, применяемые в деловых презентациях, основанные на основных принципах презентации с точки зрения риторики и прагматики. Изучая типы и особенности презентаций, используя методы риторического и лингвистического анализа некоторых бизнес презентаций недавнего времени, автор описывает способы донесения до аудитории смысла высказывания, при этом классифицируются лексические средства как элементы коммуникативных стратегий. Автор приходит к выводу о том, что коммуникативные стратегии, применяемые в бизнес презентациях, - это чрезвычайно гибкий механизм для достижения желаемого воздействия на слушателя.
In the article the author focuses on a communication strategy - this is a term which unveils the principles of speech organizing from the viewpoint of rhetoric and pragmatics. The author, in the article, considers specific rhetorical techniques, which arrange these means so as to enhance the entire quality of a speech by expressing the key ideas and producing a certain logical or emotional effect on listeners. Exploring the peculiarities and types of presentation speeches, providing the rhetorical and linguistic analysis of several recent business speeches, using in their tern, methods such as contextual analysis, conversation analysis, paradigmatic analysis, lexical analysis, rhetorical criticism, the author reveals the ways in which meaning is conveyed by a speaker, what linguistic means may be used as elements of a communication strategy and how the speech goals are achieved.