Рассмотрены вопросы оценки коммуникативной зрелости тестируемого на Второй сертификационный уровень владения русским языком как иностранным в аспекте устно-речевой компетенции в ситуации делового общения (субтест «Говорение», часть 2, задание 14). Даются рекомендации по обработке результатов тестирования, эксплицированы выявленные опытным путем лакуны контроля функционально-стилистических умений тестируемого. Представлены статистические данные по прохождению сертификационного тестирования (ТРКИ) в РУДН.
The article deals with the problem of evaluating communicative maturity of the persons tested for the Second Level of possession of Russian as a foreign language in the aspect of oral speech competence in the situation of business communication (subtest “Speaking”, part 2, exercise 14). Recommendations are given on the processing of test results, explicated the lacunae revealed by testing the functional and stylistic skills of the tested person. Statistical data on the passage of certification testing (TORFL) in Peoples’ Friendship University of Russia are presented.