Статья содержит анализ деятельности Международной организации гражданской авиации (ИКАО) в области разработки и принятия Международных стандартов для размещения их в приложениях к Чикагской конвенции 1944 г., призванных обеспечивать унификацию национальных правил полетов, обслуживания воздушного движения и деятельности гражданской авиации. Анализ этого процесса позволяет определить его недостатки и наметить пути их преодоления, что имеет важное значение в свете непрерывного развития международной гражданской авиации под влиянием факторов экономического и научно-технического характера, способствующих развитию мирового воздушного транспорта. Авторами поднимается ряд вопросов теоретического и практического характера относительно правовой природы и юридической силы Международных стандартов ИКАО. На основе детального анализа процесса разработки и принятия Международных стандартов авторами делается вывод о том, что роль ИКАО в стандартизации деятельности воздушного транспорта является важной и обширной, но все же ее нельзя назвать ключевой в силу ограниченности компетенции этой организации.
The article is devoted to the analysis of the activities of the International Civil Aviation Organization (ICAO) in the development and adoption of International Standards for placing them in the annexes to the 1944 Chicago Convention, that designed to ensure the unification of national flight regulations, air traffic services and civil aviation activities. An analysis of this process makes it possible to identify its lacks and outline ways to overcome them. It is important in the light of the continuous development of international civil aviation under the influence of economic, scientific and technical factors contributing to the development of world air transport. The authors engage attention to a number of theoretical and practical issues regarding the legal nature and legal force of the International Standards of ICAO. On the basis of detail analysis of the process of developing and adopting International Standards, the authors conclude that the role of ICAO in standardizing air transport activities is important and extensive, but it cannot be considered as key significant due to the limited competence of this Organization. It can be said that the work of ICAO in the development of international standards, although it is quite extensive, cannot be called key, since ICAO does not have the right to adopt international standards binding on states.