«Трудовой кодекс Российской Федерации» и ФЗ РФ «Об образовании в Российской Федерации» закрепляют право педагогических работников организаций, осуществляющих образовательную деятельность, не реже чем через каждые 10 лет непрерывной педагогической работы иметь длительный отпуск сроком до одного года. Однако, из-за неурегулированности законодательства в этой области, неединообразного его толкования и применения права педагогических работников на предоставление им длительного отпуска нередко нарушаются. В настоящей статье проанализированы нормативноправовые акты, правовые позиции судов и научные труды по вопросам предоставления педагогическим работникам длительного отпуска раз в десять лет сроком до одного года. На основе системного толкования эмпирического и теоретического материала проведен анализ по неурегулированным законодательством вопросам касательно предоставления преподавателям годичного отпуска, рассмотрены наиболее существенные проблемы в правоприменительной практике и предложены меры по их разрешению. В частности, рассмотрены проблемы включения образовательными организациями в уставы и коллективные договора условий, ухудшающих положения педагогических работников, отказы работодателей в приеме на работу при досрочном прекращении годичного отпуска по инициативе работника, возможность работы по совместительству во время пребывания педагогического работника в длительном отпуске и иные существенные вопросы.
In this paper, only one aspect of the “special status” of teachers is considered; it is the right to long-term vacation. A number of interrelated problems are revealed, the main one of which, according to the authors, is the preservation of the wages earned during the period when teachers are on extended vacation. Labor Code of Russian Federation and Federal Law of Russian Federation «On education in the Russian Federation» establish labor rights of educational workers, including the right to leave of absence for up to one year (sabbaticals) at least every 10 years of continuous teaching work. However, rights of educational workers are frequently violated owing to complicated legal framework and differences in the interpretation and application of law, as the authors of this scientific research note in the paper. In the article they considered sabbatical regulatory instruments, law-enforcement practices and scientific works. An analysis was carried out regarding sabbaticals on the basis of empirical and theoretical material; the research addressed the most significant problems of enforcement practices and proposed measures to resolve these problems. In particular, the authors of the paper addressed the problems of inclusion by educational organizations in the charters and collective agreements of conditions that worsen the situation of educational workers, employers' refusals to accept employment at early termination of one-year leave on the initiative of an employee, the possibility of part-time work during a sabbatical and other significant issue.