ЛИНГВОКУЛЬТУРНЫЕ АСПЕКТЫ КАТЕГОРИЗАЦИИ ПОНЯТИЯ "ПТИЦА" В ЯЗЫКОВОМ СОЗНАНИИ НОСИТЕЛЕЙ РУССКОГО, АНГЛИЙСКОГО И ИСПАНСКОГО ЯЗЫКОВ

Проблема воздействия языка и культуры на процесс языковой категоризации изучена недостаточно. Особенно важным при исследовании данного вопроса является анализ специ- фических когнитивных механизмов задействованных при восприятии как вербальных, так и невербальных стимулов; отнесении этих стимулов к той или иной категории; определении их ранга в рамках этой категории.

LINGVOCULTURAL ASPECTS OF “BIRD” NOTION CATGORIZATION IN LINGUISTIC CONSCIOUSNESS OF RUSSIAN, ENGLISH AND SPANISH SPEAKERS

An issue of language and culture impact on language categorization processes needs further studies. Analysis of specific cognitive mechanisms involved in perception of both verbal and non- verbal stimuli, referring those stimuli to one or another category, their rank identification within the category are particularly important while researching the issue.

Authors
Publisher
Общероссийская общественная организация Российская ассоциация лингвистов-когнитологов
Number of issue
34
Language
Russian
Pages
800-803
Status
Published
Year
2018
Organizations
  • 1 Peoples’ Friendship University of Russia
Keywords
категоризация; семантическое поле; когнитивное поле; языковое сознание; метафоризация; символизм; categorization; semantic category; cognitive category; linguistic consciousness; metaphorizing; symbolism
Date of creation
07.11.2019
Date of change
07.11.2019
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/51017/
Share

Other records