В статье исследуется история возникновения и эволюция французской прессы для женской аудитории. Автор прослеживает путь женских изданий в контексте истории Франции: от первых газет для женского чтения середины XVIII в., посвященных темам моды и литературы, до женских журналов в современном понимании, появившихся после Второй мировой войны. Поднимается вопрос эволюции образа женщины в данном секторе прессы сквозь призму социальных трансформаций, происходивших на протяжении двух веков во французском обществе. Особое внимание уделяется в статье истории феминистской прессы и ее роли в изменении социального статуса женщины во Франции.
The article deals with genesis and evolution of French press for female reader. The author investigates the process of development of feminine publications within the context of French history: from the first titles for female reader of the mid–18 th century devoted to fashion and literature, till the women’s magazines in the modern interpretation come out after the Second World War. This article encompasses evolution of women’s image in this section of press in the light of social changes which took place in French society over a period of two hundred years. Special attention is given to the history of feminist journalism and its role in the change of woman’s social status in France.