В последние годы в системе высшего и среднего образования часто используются системы электронного обучения, интеллектуальные тренажеры, интеллектуальные системы обучения. В зависимости от индивидуальных психофизиологических особенностей учащегося система будет давать задачи той или иной степени сложности. Чем выше и точнее будут оцениваться индивидуальные характеристики студента, тем лучше будет качество организации студенческого образования. Следовательно, диагностика психофизиологических характеристик студентов является важной составляющей для построения индивидуальных образовательных путей. В статье описаны новые авторские методики определения психофизиологических характеристик студентов на основе методик с использованием инструментов дополненной реальности, в частности: метод определения времени восприятия визуальной информации; способ определения времени возбуждения зрительного анализатора человека; метод определения времени инерции зрительной системы человека. В статье также описывается авторская методика определения индивидуальных типологических характеристик, работоспособности и утомляемости студента. Внедрение этих методов в учебный процесс позволяет гораздо более точно выстроить модель учащегося, что позволяет более качественно формировать индивидуальные образовательные пути.
In recent years e-learning systems, intelligent simulators, intelligent learning systems are often used in the system of higher and secondary education. Depending on the individual psycho-physiological characteristics of a student the system will give tasks of one or another degree of complexity. The higher and more precisely the individual characteristics of the student will be evaluated, the better the quality of organization of student's education will be. Consequently, the diagnosis of the psycho physiological characteristics of students is an important component for the construction of individual educational paths. The article describes new author's methods of determining the psycho physiological characteristics of students based on techniques with the use of the augmented reality tools, in particular: method for determining the time of perception of visual information; method for determining the excitation time of a human visual analyzer; method for determining the time of inertia of the human visual system. The article also describes the author's method of determining the individual typological characteristics, working capacity and fatigue of the student. The introduction of these methods into the educational process allows building the model of the student much more accurately, thereby allowing forming individual educational paths more qualitatively. Copyright © 2018 International Business Information Management Association (IBIMA).