Проведено изучение биоритмологических особенностей учащихся в условиях столичного мегаполиса. Исследование проводилось на выборке 1074 учеников московских школ. Анализ биоритмов школьников по методу Остберга показал доминирование лиц утреннего типа (51%) над смешанным (34%) и вечерним (15%) типом в младшем школьном возрасте. В среднем и старшем возрасте выявлено доминирование смешанного типа (54%) над утренним (32%) и вечерним (14%). Анализ психоэмоциональной сферы показал, что у детей с утренним типом была отмечена большая частота встречаемости по уровню «высокий» личностной (46%) и ситуативной (56%) тревожности по сравнению с вечерним (27% и 28) и смешанным типами (27% и 16%).
The study the bioritmologic' features of pupils in the conditions of the capital megalopolis are carried out. The research was conducted on selection of 1074 pupils of the Moscow schools. The analysis of biorhythms of schoolboys by Ostberg's method showed domination of persons of morning type (51%) over mixed (34%) and evening (15%) type at low school age. On average and advanced age domination of the mixed type (54%) over morning (32%) and evening is revealed (14%). The analysis of the psych emotional sphere showed that at children with morning type the big frequency of occurrence on the high level personal (46%) and situational was marked (56%) to uneasiness in comparison with evening (27% and 28) and the mixed type (27% and 16%).