Педагогический роман в русской подростковой прозе второй половины ХХ века

В статье анализируются формально-содержательные компоненты «педагогических» рома-нов в русской литературе ХХ века - «Республика ШКИД» Г. Белых и Л. Пантелеева, «Педагогическая поэма» А. Макаренко, «Школа им. Достоевского» В. Сороки-Росинского. Автор указывает на скрытый диалог названных писателей, с необходимостью совершает экскурсы в более отдаленное прошлое словесности, в историю возникновения и развития педагогической науки, рассуждает о причинах и формах взаимовлияния педагогики и литературы для детей. Выявляются субъективные и объективные предпосылки формирования различных авторских эстетико-педагогических концепций.

THE PEDAGOGICAL NOVEL IN THE RUSSIAN CHILDREN LITERATURE OF THE SECOND THIRD OF THE XX CENTURY

The article analyzes the formal-substantive components of the pedagogical novels in Russian literature of the XX century - “The Republic SHKID” by G. Belykh and L. Panteleev, “Pedagogical poem” by A. Makarenko, “School of Dostoevsky” V.N. Soroky-Rosinskiy. The author points to an implicit dialogue between these writers, with the necessity makes the excursions to the more remote past of the Russian literature, to the history and development of pedagogy, discusses about the causes and forms of interaction between pedagogy and literature for children. The subjective and objective preconditions of the formation of different author’s aesthetic and pedagogical concepts are identified.

Publisher
Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования Российский университет дружбы народов (РУДН)
Number of issue
2
Language
Russian
Pages
246-255
Status
Published
Volume
22
Year
2017
Organizations
  • 1 Peoples Friendship University of Russia
Keywords
русская детская литература; педагог; подросток; школа; воспитание; Russian children’s literature; adolescent; educator; school; upbringing
Share

Other records