Объектом изображения в романах Г. Гессе является «магическая действительность», представляющая реконструкцию «магического идеализма» Новалиса на новом смысловом уровне. «Магическим» писатель называл всеобъемлющую субъективизацию мира, т.е. воспроизведение в пластически зримых образах внутренних реалий, создающих пространство без времени. Вневременная «магическая действительность» Гессе является символическим воплощением законов бытия, так как именно в реалиях внутренней жизни раскрывается, по мнению писателя, ее сокровенный смысл. Романы Г. Гессе, освещенные буддистской идеей «озарения», вечного духовного роста и самосознания, представляют уникальную в литературе ХХ столетия недуальную модель мира, управляемого законом равновесия - «одно во всем и все в одном».
The article is related to the general characteristics and the differences between “magic idealism” of Novalis and “magic reality” of Hesse. Typological community is determined by the concept of world’s subjectivity in their novels. But the distinction of their methods created two different esoteric models. In Hesse’s novels this model is determined by the synthesis of contrasts. In a contrary, in Novalis novels the disharmony of the world is decided. Despite the typological similarity of the principle of subjectivization, “magical idealism” of NOVALIS and “magical reality” by Hermann Hesse represent different models of the world. The synthesis of the psychoanalytic model of the inner life, the philosophy of Buddhism has created a unique in the European novel of the 20th century model of a world governed by law of equilibrium. Hesse’s novels illuminated Buddhist idea of eternal renewal, of eternal spiritual growth and consciousness.