Аргументативное высказывание в структуре компетентностно-ориентированной модели экзамена по русскому языку и культуре речи

В статье анализируются роль курса «Русский язык и культура речи» в образовании студента-медика, значение аргументативного монологического высказывания как измерителя его коммуникативной компетентности при проведении экзамена по данному предмету, особенности компетентностно-ориентированной модели экзамена по русскому языку и культуре речи для студентов нефилологических специальностей, обосновывается инновационный подход к оцениванию профессионально-коммуникативной компетенции, основанный на актуализации метапредметной роли русского языка, приводятся примеры контрольно-измерительных материалов.

ARGUMENTATIVE DISCOURSE IN THE STRUCTURE OF A COMPETENCE ORIENTED EXAMINATION ON RUSSIAN LANGUAGE AND SPEECH

In this article the role of the course “Russian language and speech culture” in the medical students’ education, significance of argumentative monologue as means of communicative competence level measuring at the examination, specifics of competence oriented model of examination on Russian language and speech culture for non-philologists are analyzed; innovative approach to the students’ level of professional and communicative competence estimation, based on transdisciplinary role of Russian language is proved; examples of control-measuring materials are given.

Publisher
Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования Российский университет дружбы народов (РУДН)
Number of issue
1
Language
Russian
Pages
124-129
Status
Published
Year
2015
Organizations
  • 1 Peoples Friendship University of Russia
Keywords
аргументативное высказывание; компетентностно-ориентированная модель экзамена; предметно-профессиональная компетенция; метапредметная функция русского языка; измерительные материалы; метапредметные умения; функциональная грамотность; достижение личностных результатов; argumentative discourse; competence oriented model of examination; professional competence; transdisciplinary function of Russian language; measuring materials; transdisiplinary skills; functional competence; achievement of personal results
Date of creation
30.10.2018
Date of change
27.11.2020
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/22240/
Share

Other records