В данной статье рассмотрены и проанализированы проблемы и возможности развития виноградарства и виноделия в России в целом и Краснодарском крае в частности. Цель исследования - предложить направления дальнейшего развития отрасли, которые повысят конкурентоспособность винодельческих фирм Краснодарского края: развитие распространенного в мире виноградарско-винодельческого туризма для формирования узнаваемости фирм края и потребительских предпочтений к марочным географическим винам Краснодарского края, безотходное производство как новый источник получения денежных средств предприятиями и дополнительная мера по рекламе, продвижению собственной продукции и повышению имиджа фирм.
This article describes and analyzes the challenges and opportunities of viticulture and winemaking development in Russia as a whole, and the Krasnodar region in particular. The purpose of research is to suggest the directions for further development of the sector, which will increase the competitiveness of wine companies in Krasnodar region. Among which there are: development of advanced viticulture - wine tourism in the world for generate of recognition region’s firms and of consumer preferences to brand geographical wines of the Krasnodar region. Waste-free production is a new source of funds for enterprises and an additional measure of advertising, promoting their own products and improve the company’s image.