Особенности подготовки преподавателей китайского языка в образовательной практике российских вузов

Первая кафедра китайского языка в России открылась в 1837 году в Казанском государственном университете. В настоящее время более 20 тысяч студентов в 140 вузах России изучают китайский язык. Подготовку педагогов китайского языка осуществляют 73 российских вуза. Спрос на вакансию педагога китайского языка по сравнению с 2022 и 2023 годами вырос в три раза. Цель статьи - рассмотрение особенностей подготовки преподавателей китайского языка в образовательной практике российских вузов. Для достижения цели потребовалось решить ряд задач. Во-первых, были изучены педагогические условия подготовки учителей китайского языка как иностранного в России. Во-вторых, систематизированы и обобщены методы, формы и средства подготовки преподавателей китайского языка в российских вузах. В-третьих, осуществлен анализ практики по подготовке преподавателей китайского языка в российских вузах. Далее рассмотрены основные образовательные компетенции личности будущего преподавателя китайского языка. В заключение автор делает выводы по результатам исследования.

Features of the training of Chinese language teachers in the educational practice of Russian universities

The first Chinese language department in Russia was opened in 1837 at Kazan State University. Currently, more than 20,000 students in 140 Russian universities are studying Chinese. 73 Russian universities provide training for Chinese language teachers. The demand for a Chinese language teacher vacancy has tripled compared to 2022 and 2023. The purpose of the article is to consider the specifics of the training of Chinese language teachers in the educational practice of Russian universities. To achieve the goal, it was necessary to solve a number of tasks. First, the pedagogical conditions for the training of teachers of Chinese as a foreign language in Russia were studied. Secondly, the methods, forms and means of training Chinese language teachers in Russian universities have been systematized and generalized. Thirdly, an analysis of the practice of training Chinese language teachers in Russian universities has been carried out. Next, the main educational competencies of the personality of a future Chinese language teacher are considered. In conclusion, the author draws conclusions based on the results of the study.

Authors
И A.R 1
Publisher
Индивидуальный предприниматель Подколзин Михаил Михайлович
Number of issue
2
Language
Chinese, Russian
Pages
10
Status
Published
Number
5
Volume
15
Year
2025
Organizations
  • 1 Peoples Friendship University of Russia named after Patrice Lumumba
Keywords
Педагогическое образование; китайский язык; преподаватель китайского языка; студенты; профессиональное становление личности; компетенции; гражданско-патриотическое; духовно-нравственное воспитание личности.
Share

Other records