Learning digital medical environment as a tool of teaching computer science to medical students

Problem statement. A future doctor should possess basic and professional theoretical knowledge, have certain practical medical skills as well as skills in working with information systems and digital programs. It is very important that medical students are prepared to work with the digital healthcare environment if they want to work effectively in modern medical institutions in their future professional activities. Using the digital healthcare environment in educational and subsequent professional activities of physicians contributes to improving the quality of medical care and medical services, accessibility of medical services, and reducing the number of medical mistakes. Methodology . Each digital healthcare environment is designed for a specific area of medicine, i.e. for solving a narrow range of problems. Therefore, the creation of a universal digital system for intelligent analysis of medical data obtained from different devices and different doctors is an important task of the performed research. Results. The learning digital medical environment was created aiming at integrating and analyzing medical data and electronically supporting future physicians in prescribing laboratory and instrumental examinations, making a diagnosis, and prescribing appropriate treatment. Conclusion . The main advantage of the developed learning digital medical environment is its universality, as it is suitable for a doctor of any specialty, providing continuous interaction between them. The digital environment will be used both in the process of training medical students and in their future professional activities.

Постановка проблемы. Будущий врач должен владеть базовыми и профессиональными теоретическими знаниями, иметь определенные практические медицинские навыки, а также навыки работы с информационными системами и цифровыми программами. Cтудентов медицинского вуза важно подготовить к работе в цифровой среде здравоохранения для эффективного функционирования в современных медицинских учреждениях в будущей профессиональной деятельности. Необходимо внедрение цифровой медицинской среды как в процесс обучения студентов-медиков, так и в их профессиональную деятельность, что значительно повысит качество лечебной и профилактической деятельности врачей, а также снизит количество врачебных ошибок. Методология . Каждая цифровая среда здравоохранения рассчитана на определенную область медицины, то есть для решения узкого круга задач. Поэтому создание и апробация универсальной цифровой системы интеллектуального анализа медицинских данных, полученных из разных приборов и от разных врачей, являются важными задачами и методами исследования. Результаты . Создана учебная цифровая медицинская среда, главной целью которой является интеграция и анализ медицинских данных и электронная поддержка будущих врачей при назначении лабораторных и инструментальных обследований, постановке диагноза и назначении соответствующего лечения. Заключение . Главным преимуществом разработанной учебной цифровой медицинской среды является ее универсальность, так как она подходит для врача любой специальности, обеспечивая непрерывное взаимодействие между ними. Цифровая среда будет использоваться как в процессе обучения студентов-медиков, так и в их будущей профессиональной деятельности.

Authors
Grinshkun V.V. 1 , Itinson K.S.2
Publisher
Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования Российский университет дружбы народов (РУДН)
Number of issue
2
Language
English
Pages
169-180
Status
Published
Volume
21
Year
2024
Organizations
  • 1 RUDN University
  • 2 Kursk State Medical University
Keywords
digital healthcare environment; digitalization of education; Electronic Health Record; symptoms; objective examinations; medical history; preliminary diagnosis; final diagnosis; treatment; цифровая медицинская среда; цифровизация образования; электронная медицинская карта; симптомы; объективные обследования; история болезни; предварительный диагноз; окончательный диагноз; лечение
Share

Other records

Джосеф Д.Д.
Современная математика. Фундаментальные направления. Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования Российский университет дружбы народов (РУДН). Vol. 70. 2024. P. 561-574