Изучение особенностей профессиональной самооценки педагогов

Обоснована актуальность изучения возможностей развития способности педагогов к осуществлению объективной самооценки своей профессиональной деятельности и применению полученных данных для повышения качества работы. Выделены компоненты структуры профессиональной самооценки педагогов: представления, способности к осуществлению оценки, само-отношение и суждения, связанные с профессиональными возможностями и качествами. Представлены результаты эмпирического исследования профессиональной самооценки педагогов. Показано, что большинство участников исследования имеет средний уровень самооценки, треть - высокий уровень, их самооценка адекватна. На основе выявления значимого процента респондентов, обладающих низкой (в том числе, неадекватной) самооценкой и важности объективной профессиональной самооценки делается вывод о необходимости обеспечить работу по развитию самооценки на этапе подготовки специалистов в вузе и в ходе профессиональной деятельности педагога.

The article substantiates the relevance of studying the possibilities of developing teachers’ ability to carry out objective self-assessment of their professional activities and use the obtained data to improve the quality of work. The components of the structure of teachers’ professional self-assessment are identified: ideas, abilities to carry out assessment, self-attitude and judgments related to professional capabilities and qualities. The article presents the results of an empirical study of teachers’ professional self-assessment. It is shown that most of the study participants have an average level of self-esteem, a third have a high level, their self-esteem is adequate. Based on the identification of a significant percentage of respondents with low (including inadequate) self-esteem and the importance of objective professional self-assessment, it is concluded that it is necessary to ensure work on the development of self-esteem at the stage of training specialists at a university and in the course of a teacher’s professional activity.

Publisher
Общество с ограниченной ответственностью "Издательская группа "Логос"
Number of issue
6
Language
Russian
Pages
95-99
Status
Published
Year
2024
Organizations
  • 1 Российский университет дружбы народов имени Патриса Лумумбы
Keywords
teachers’ professional self-assessment; levels and adequacy of self-assessment; training and professional activity of a teacher; профессиональная самооценка педагогов; уровни и адекватность самооценки; подготовка и профессиональная деятельность педагога

Other records