The paper highlights the language use from a sociolinguistic point of view. The authors investigate the subject by researching the role of Dobby in the Harry Potter series. The tasks are to substantiate the statement of the problem of Dobby's communication with his masters and friends; to substantiate the statement that social values influence communication styles in various social strata; to substantiate the statement and demonstrate though examples that teachers play a crucial role not only in the transfer of knowledge, but also in shaping the character of students. We assumed that high-context cultural communication tends to be more implicit, focuses on strengthening social trust, and low-context communication is more direct and concise and attaches great importance to social status. A method of theoretical analysis, literature analysis, and observation were used in the study. The paper contains the analysis of the potential impact of communication styles on the values of the listener. It is determined that studying the relationship between language and society will improve our understanding of language structure and communicative functions. A high context cultural environment is more suitable for interaction between teachers and learners.
В статье актуализируется проблематика использования языка с социолингвистической точки зрения. Цель: авторы рассматривают данную проблему путем изучения роли Добби в рамках серии «Гарри Поттер». Задачи: обосновать актуальность проблемы общения Добби с хозяевами и друзьями; обосновать, что социальные ценности влияют на стили общения в различных социальных слоях; обосновать и показать на примере в рамках тематики статьи, что учителя играют решающую роль не только в передаче знаний, но и в формировании характера учащихся. Гипотеза: в нашей работе мы предполагали, что высококонтекстуальная культурная коммуникация имеет тенденцию быть более неявной, фокусируется на укреплении социального доверия, а низкоконтекстуальная коммуникация более прямая и лаконичная, придает большое значение социальному статусу. Методы: использованы метод теоретического анализа, анализ литературы, наблюдение. Результаты: в статье было проанализировано потенциальное влияние стилей общения на ценности слушателя. Определено, что изучение взаимосвязи между языком и обществом улучшит наше понимание языковой структуры и коммуникативных функций. Высококонтекстуальная культурная среда больше подходит для взаимодействия между учителями и учащимися.