In modern education, the preschool level plays a significant role in the formation of the younger generation. This study examines the integration of modern technologies in preschool education from the perspective of students, their parents, and teachers. The study was conducted at the Minhaj Educational and Research Center in New Delhi, India. It involved 12 preschoolers, 2 teachers, and 6 parents. Empirical methods were used to collect data: observation and unstructured interviews. The results show that videos and educational websites effectively form practical skills in preschoolers, increasing their independence and self-confidence. Respondent teachers recognize the value of integrating modern technologies with traditional teaching methods, emphasizing the need for their professional development to implement them. Parents note the benefits of these technologies, but express concerns about the potential negative consequences of their use. The article provides methodological recommendations for teachers and parents on the responsible use of modern technologies in working with preschoolers.
В современном образовании дошкольный уровень играет значимую роль в формировании подрастающего поколения. В настоящем исследовании рассматривается интеграция современных технологий в дошкольное образование с точки зрения обучающихся, их родителей и педагогов. Исследование проводилось в Учебно-исследовательском центре Минхадж в Нью-Дели, Индия. В нем приняли участие 12 дошкольников, 2 педагога и 6 родителей. Для сбора данных были применены эмпирические методы: наблюдение и неструктурированное интервью. Результаты показывают, что видеоролики и образовательные веб-сайты эффективно формируют практические навыки у дошкольников, повышая их независимость и уверенность в себе. Педагоги-респонденты признают ценность интеграции современных технологий с традиционными методами обучения, подчеркивая необходимость своего профессионального развития для их реализации. Родители отмечают преимущества данных технологий, но выражают обеспокоенность по поводу потенциальных негативных последствий их применения. В статье представлены методические рекомендации для педагогов и родителей по ответственному использованию современных технологий в работе с дошкольниками.