В статье представлены результаты исследования современного состояния и возможностей продвижения русского языка и образования на русском языке в африканских странах. Рассмотрены особенности взаимодействия с 13 африканскими странами и выявлены исторические, социальные, экономические предпосылки развития образовательного сотрудничества. Оценены наиболее перспективные направления взаимодействия России с каждой страной по продвижению русского языка и образования, исходя из ее конкретных особенностей и потребностей, а также интересов России в этой стране. Показано, что, несмотря на значительную временную паузу в двусторонних контактах, на Африканском континенте российское образование имеет конкурентные преимущества. По результатам исследования предложены меры по реализации потенциала русского языка и образования как «мягкой силы» России в Африке и в мире в целом
The article presents the results of a study of the current state and opportunities for the promotion of the Russian language and education in Russian language in African countries. The peculiarities of interaction with 13 African countries are examined and the historical, social, and economic prerequisites for the development of educational cooperation are identified. The most promising areas of Russia's cooperation with each country to promote the Russian language and education based on its specific characteristics and needs, as well as on Russia's interests in this country are evaluated. The authors show that despite a significant temporary pause in bilateral contacts, the Russian education on the African continent has competitive advantages. Based on the results of the study, measures were proposed to realize the potential of the Russian language and education as Russia's ‘soft power' in Africa and in the world as a whole