The Variety of Educational Communicative Situations of Virtual Urbanism as an Effective Tool for the Formation of Students' Communicative Competence in Learning Foreign Languages in Russia, Kazakhstan and China

The formation of foreign languages communicative competence in modern electronic and digital society is directly conditioned by the achievements of computer psycholinguistics, neurolinguistics, starting from digital neuropedagogy using the natural landscape to construct a virtual environment with a change in the speech and behavioral standard in urbanism and the priority of digital reality. The purpose of the study is to define and substantiate the methodology of digital educational resources, which gradually forms communicative competencies by immersing students in the virtual environment of urban society.The hypothesis is based on students' understanding of the process of learning foreign languages with an emphasis on the specifics of neurocognitive connections in the formation of communicative competencies using didactic computer-mediated digital technologies of various electronic educational resources by comparing real and virtual urban space. The research material is a variety of educational communicative situations of virtual urbanism. The object of this research is the process of learning a foreign language, including analog situations of the real city environment and simulation modeling of a virtual urban space. The study clarifies the concepts of communicative competence, virtual urbanism, digital technologies, indicating the parameters of the main classifications.

Формирование коммуникативной компетентности на иностранных языках в современном электронно-цифровом обществе напрямую обусловлено достижениями компьютерной психолингвистики и нейролингводидактики, начиная от цифровой нейропедагогики, использующей естественный ландшафт для конструирования виртуальной окружающей среды с изменением речеповеденческого стандарта в условиях урбанистики и приоритета цифровой реальности. Цель - определить и обосновать методики использования цифровых образовательных ресурсов, поступательно формирующих коммуникативные компетенции путем погружения в виртуальную среду урбанистического общества. Гипотеза основана на понимании учащимися процесса обучения иностранным языкам с акцентуацией на специфике нейрокогнитивных связей при формировании коммуникативных компетенций с помощью компьютерно-опосредованных цифровых технологий дидактического характера на электронных образовательных ресурсах разного типа в ситуации сопоставления реального и виртуального урбанистического пространства. Материалом исследования стали разнообразные обучающие коммуникативные ситуации виртуальной урбанистики. Сам процесс обучения иностранному языку является объектом настоящего исследования: от аналоговых ситуаций реальной среды города до симуляционного моделирования виртуального урбанистического пространства. В работе уточнены понятия коммуникативная компетенция, виртуальная урбанистика, цифровые технологии с указанием параметров основных классификаций.

Authors
Baimakhan A.S.1 , Belgibayeva G.K.1 , Karabulatova I.S. 2, 3, 4, 5 , Hu Jiadong6 , Zou Jinna5
Publisher
Кемеровский государственный университет
Number of issue
3
Language
English
Pages
231-244
Status
Published
Volume
3
Year
2024
Organizations
  • 1 Karaganda Buketov University
  • 2 Peoples' Friendship University of Russia named after Patrice Lumumba
  • 3 Lomonosov Moscow State University
  • 4 Bauman Moscow State Technical University
  • 5 Heilongjiang University
  • 6 Dalian University of Technology
Keywords
communicative competence; digital technologies; post-pedagogy; neurodidactics; foreign language teaching; virtual urbanism; коммуникативная компетентность; цифровые технологии; пост-педагогика; нейродидактика; обучение иностранному языку; виртуальная урбанистика
Share

Other records