Данная публикация представляет собой анализ научных исследований в области информационной культуры педагога, цель которой выявить актуальные направления данных исследований в области формирования информационной культуры различных специалистов, в частности, информационной культуры преподавателя русского языка как иностранного (РКИ). В статье представлен анализ научных отечественных и зарубежных исследований, затрагивающих вопросы структурной организации информационной культуры педагога; представлена дифференциация характеристик профессиональной деятельности преподавателя РКИ, значимых для формирования информационной культуры специалистов данного профиля. Научная новизна исследования заключается в том, что впервые выявлены и описаны уровни сформированности информационной культуры преподавателя русского языка как иностранного; определено их содержание. В результате определены содержание и структура феномена «информационная культура преподавателя РКИ», сформулировано авторское определение данного понятия.
This publication is an analysis of scientific research in the field of information culture for teachers. The aim is to identify the key areas of study related to developing the information culture of various professionals, including teachers of Russian as a foreign language. The article presents an analysis of scientific domestic and foreign studies concerning the structural organization of the information culture of a teacher. The differentiation of the characteristics of the professional activity of a teacher of Russian as a foreign language, significant for the formation of the information culture of specialists in this profile, is presented. The scientific novelty of the study lies in the fact that for the first time the levels of formation of the information culture of a teacher of Russian as a foreign language have been identified and described; their content has been determined. As a result, the content and structure of the phenomenon of "information culture of a teacher of Russian as a foreign language" are determined, and the author's definition of this concept is formulated.