Актуальность занятия по «Сказке о рыбаке и рыбке» А. С. Пушкина связана с развитием у иностранных обучающихся мотивации к изучению русского языка в контексте культурного наследия великого русского поэта. Погружение инофонов в сказочный мир посредством взаимосвязи анимации и художественной литературы позволяет акцентировать внимание на основных видах речевой деятельности и способствует формированию лингвокультурологической компетенции. Разработка включает в себя комплекс заданий и методический комментарий к ним. Обязательным условием занятия является использование презентации, которая позволяет визуализировать подачу аутентичного материала и облегчает дальнейшее восприятие как текста сказки, так и мультфильма. Адресовано преподавателям, работающим с иностранными студентами (А2-В1) в русскоязычной и иноязычной средах.
The relevance of the lesson on A. S. Pushkin's The Tale of the Fisherman and the Fish is connected with the development of foreign learners' motivation to study the Russian language in the context of the cultural heritage of the great Russian poet. Immersion of foreign students in the fairy-tale world through the interrelation of animation and fiction allows to emphasize the main types of speech activity and contributes to the formation of linguocultural competence. The development includes a set of tasks and methodological commentary to them. An obligatory condition of the lesson is the use of a presentation, which allows visualizing the presentation of authentic material and facilitates further perception of both the text of the fairy tale and the cartoon. It is addressed to teachers working with foreign students (A2-B 1) in Russian- and foreign-language environments.