В статье рассматриваются вопросы оценки генерации ПАУ, связанных с увеличением автотранспортной нагрузки. Основным источником ПАУ от влияния автотранспорта, являются шины, отработанные газы (ОГ), асфальтодорожное полотно, протекторы шин. Представляет особый интерес оценка поступления полиаренов в почвенно-растительный покров. Затронуты вопросы миграции приоритетных ПАУ в почвенном покрове и растительности, при длительных автотранспортных нагрузках. Впервые представлена информация, оценки влияния транспортной нагрузки, на почвенно-растительный покров. Результаты данных концентраций полиаренов, позволят выработать ряд критериев и рекомендаций по разработке пробеговых коэффицентов ПАУ.
The article discusses the issues of assessing the generation of PAHs associated with an increase in traffic load. The main source of PAHs from the influence of motor vehicles are tires, exhaust gases (EG), asphalt road surfaces, and tire treads. Of particular interest is the assessment of the entry of polyarenes into the soil and vegetation cover. The issues of migration of priority PAHs in soil cover and vegetation under long-term vehicle loads are raised. For the first time, information and assessments of the impact of transport load on soil and vegetation cover are presented. The results of these polyarene concentrations will allow us to develop a number of criteria and recommendations for the development of PAH coefficients.