With the continuous deepening of China's reform and opening up and the development of modern information technology, China's distance education has achieved a pretty good and rapid development and achieved “internet +”, but there are also some problems that cannot be ignored. During the pandemic, the Ministry of Education of China put forward the guidance of “stopping classes but not stopping learning, stopping classes but not stopping teaching”. After the offline suspension of classes, a large number of training institutions and schools turned to online teaching. The epidemic has indirectly cultivated people's habit of accepting online education, which has played a great role in promoting the popularization of distance education. China's distance education ushered in important development opportunities but also faced unprecedented challenges. Distance education which is the booster of education is characterized by low cost, autonomy, flexibility, sharing, and so on, its development is very important, urgent, and promising; however, if it is not managed in a more standardized way to ensure the quality of education, it may become a legitimate tool for selling diplomas in disguised form, and it will hinder the progress of education. From the perspective of economics, this article firstly states the benefits of China's distance education, then analyzes the problems existing in China's distance education, and finally proposes corresponding countermeasures, aiming at providing reference for relevant departments and promoting the high-quality and efficient development of China's education.
Благодаря постоянному усилению реформ, открытости Китая и развитию современных информационных технологий, китайское дистанционное образование достигло достаточно высокого и быстрого развития и получило статус «Интернет +», но при этом возникают некоторые проблемы, которые нельзя игнорировать. Во время пандемии Министерство образования Китая разработало рекомендации «прекратить занятия, но не прекращать обучение, прекратить занятия, но не прекращать преподавание». После приостановки занятий в автономном режиме большое количество учебных заведений и школ перешли на онлайн-обучение. Эпидемия косвенно воспитала в людях привычку к онлайн-образованию, что сыграло большую роль в его популяризации. Китайское дистанционное образование открыло широкие возможности для развития, но также столкнулось с беспрецедентными проблемами. Дистанционное образование, которое является стимулятором обучения, характеризуется низкой стоимостью, автономностью, гибкостью, совместным использованием и прочим, его развитие очень важно, актуально и перспективно; однако, если оно не будет управляться более унифицированным способом для обеспечения качества образования, оно может стать узаконенным инструментом для продажи дипломов в завуалированной форме, что помешает прогрессу образования. С точки зрения экономики, в данной статье сначала говорится о преимуществах китайского дистанционного образования, затем анализируются проблемы, существующие в китайском дистанционном образовании, и, наконец, предлагаются соответствующие меры противодействия, направленные на предоставление рекомендаций для соответствующих ведомств и содействия высококачественному и эффективному развитию образования в Китае.