В статье представлены результаты исследования вопросов комплаенс-контроля управления человеческими ресурсами инновационных организаций, в условиях возрастающих потребностей в поиске различных способов повышения конкурентоспособности, в том числе в рамках увеличения объема производства, привлечения новых клиентов. Цель - разработка рекомендаций по совершенствованию комплаенс-контроля управления ресурсами, в первую очередь человеческими, направленных на повышение эффективности функционирования инновационных организаций в кризисный период импортозамещения и технологической суверенизации. Исследование позволило дать определение комплаенс контролю, выявить общие и профессиональные принципы комплаенс-контроля управления человеческими ресурсами инновационных организаций, применение которых позволит повысить уровень эффективности использования персонала.
The article presents the results of a study of the issues of compliance control of human resource management of innovative organizations, in the face of increasing need to find various ways to increase competitiveness, including in the framework of increasing production volume, attracting new customers. The goal is to develop recommendations for improving the compliance control of resource management, primarily human resources, aimed at improving the efficiency of the functioning of innovative organizations in the crisis period of import substitution and technological sovereignization. The study made it possible to define compliance control, to identify the general and professional principles of compliance control of human resource management in innovative organizations, the application of which will increase the level of efficiency in the use of personnel.