The article contains description of a number of psycholinguistics aspects that allow for effective research in the field of linguistic effect and manipulation of consciousness using language in the mass media and "new" media, e.g., social networks and popular messengers. Four aspects have been considered in detail: namely psychological, linguistic, sociological and culturological. There are tools of effect within each aspect, a description of a number of strategies and tactics of linguistic effect and manipulation of consciousness, as well as a number of issues related to the effect on the consciousness of the mass media consumer. Recently, the topics of such researches have become most relevant, while the field of mass communication was becoming as manipulative and aggressive as possible.
В статье описывается ряд аспектов психолингвистики, позволяющих проводить результативные исследования в области речевого воздействия и манипулирования сознанием с помощью языка в средствах массовой информации и «новых» медиа, например, социальных сетях и популярных мессенджерах. Подробно рассмотрены четыре аспекта: психологический, собственно лингвистический, социологический и культурологический. В рамках каждого из аспектов представлен инструментарий воздействия, описан ряд стратегий и тактик речевого воздействия и манипулирования сознанием, а также намечен ряд проблем, связанных с воздействием на сознание потребителя массовой информации. Темы таких исследований наиболее актуальны в последнее время, когда сфера массовой коммуникации становится максимально манипулятивной и агрессивной.