Важным аспектом для вузов как на институциональном, так и на национальном уровне, является предоставление своим студентам и преподавателям возможностей международной мобильности как ответа на вызовы глобализации в образовательной сфере. В настоящей статье анализируется влияние программы "Эразмус+" на систему высшего образования Казахстана. Указывается на то, что программы обмена являются ключевыми элементами стратегий интернационализации. С момента своего первого участия в программе «Эразмус+» вузам Казахстана пришлось кардинально изменить свою среду: переформатировать цели, акцентировать процессы интернационализации, сделать ставку на английский язык как иностранный, внести коррективы в учебные планы и адаптировать кредитную систему оценки знаний.
An important aspect for universities, both at the institutional and national level, is to provide their students and teachers with opportunities for international mobility as a response to the challenges of globalization in the educational sphere. The article analyzes the impact of the Erasmus+ program on the higher education system of Kazakhstan. It is pointed out that exchange programs are the key elements of internationalization strategies. Since their first participation in the Erasmus+ program, the Kazakh universities have had to radically change their environment: transform the goals, emphasize the processes of internationalization, rely on English as a foreign language, make adjustments to the curriculum and adapt the credit system for knowledge assessment.