В данной статье представлена авторская программа «Иностранный студент в российском вузе», которая отражает содержание, форму, специфику реализации педагогического обеспечения социокультурной адаптации иностранных студентов. Она представляет собой системную организацию различных видов деятельности студентов, целесообразно организованную и педагогически скоординированную для их успешной социокультурной адаптации. Программа включает педагогические технологии «Я студент российского вуза», «Психолого-педагогическая мастерская тьюторов» и методику формирования социокультурной адаптированности иностранных студентов. Данная программа направлена на повышение уровня социокультурной адаптированности.
This article presents the author's program "Foreign Student in the Russian Higher Educational Institution", which reflects the content, form, specificity of the pedagogical provision of sociocultural adaptation of foreign students. It is a systematic organization of various types of student activities, appropriately organized and pedagogically coordinated for their successful socio-cultural adaptation. The program includes pedagogical technologies "I am a student of a Russian university", "Psychological and pedagogical workshop of tutors" and a methodology for the formation of sociocultural adaptability of foreign students. This program is aimed at increasing the level of socio-cultural adaptation.