РОЛЬ ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ МЕДИАЦИИ В ПРОЦЕССЕ АДАПТАЦИИ ИНОСТРАННЫХ УЧАЩИХСЯ В РОССИЙСКОМ ВУЗЕ

Масштаб и структура образовательной миграции предопределяют наличие у преподавателя РКИ специальных компетенций медиатора, посредника между разными образовательными культурами. Адаптация в педагогическом аспекте включает установление баланса между русской и зарубежными педагогическими традициями, учёт сложившихся в иной среде учебных паттернов при отборе материала и технологий обучения. Интегративный подход к организации учебного процесса направлен на выработку у студента «межкультурной компетенции» как условия успешной адаптации.

HOW TO ADAPT FOREIGN STUDENTS THROUGH THE EDUCATIONAL PROCESS AT RUSSIAN UNIVERSITIES: THE ROLE OF PEDAGOGICAL MEDIATION

The scale and structure of international educational migration put forward new requirements towards the Russian language teachers for foreign students: to mediate between different educational cultures. The process of adaptation includes the establishment of balance between Russian traditional way of teaching and learning patterns of foreigners, taking into account cultural differences while selecting information and teaching methods. The interactive approach towards the process of learning is aimed at forming of student intercultural competence in the process of successful adaptation.

Authors
Milevskaya T. 1 , Sidorova E.2
Publisher
Государственный институт русского языка им. А.С. Пушкина
Language
Russian
Pages
49-53
Status
Published
Year
2017
Organizations
  • 1 Russian Peoples' Friendship University
  • 2 Plekhanov Russian University of Economics
Keywords
intercultural competence; Russian traditional way of teaching; mediator; педагогическая традиция; медиация; межкультурная компетенция
Date of creation
10.07.2024
Date of change
10.07.2024
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/147180/
Share

Other records